20 Feb
20Feb

דג הסרדין הוא כנראה אחד המזונות הבריאים ביותר שיש, אך הוא מקבל פחות "תהילה" לעומת דג הסלמון או דג הטונה. ייתכן שזה בגלל הריח והטעם החזקים שלו או אולי בגלל שהוא פחות שייך למסורת בארץ ישראל. כך או אחרת, בהחלט כדאי להכיר את הסרדינים ואת הערך התזונתי שלהם, כי יש הרבה.

סרדינים, ערך תזונתי

5 רכיבי תזונה בסרדינים בכמויות עצומות ומשמעותיות:

  1. אומגה 3 - חומצת שומן חיונית. אומגה 3 מהחי, כמו בדגים, היא מהסוג ש"מוכן לשימוש" בגוף האדם (חומצות שומן הנקראות EPA ו-DHA).

  2. סידן - מינרל החיוני לפעילות שרירים תקינה (כיווץ השרירים מתבצע בזכות סידן), לבניית עצמות ולחוזקן (רוב החומר האנאורגני בעצם הוא סידן), לכיווץ הלב, לפעילות מערכת העצבים ולגוף כולו.

  3. חלבון מלא - כ-23 ג' של חלבון, המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות שדרושות לגוף.

  4. ויטמין B12 - נמצא בחי בלבד ואחראי על הבשלת כדוריות הדם האדומות, סינתזת דנ"א, הפקת אנרגיה, ייצור מיאלין (החומר העוטף את העצבים) ועוד.

  5. ויטמין D - אחד המקורות היחידים במזון שמספק כמות סבירה של ויטמין זה, אשר חיוני בין היתר לתהליך ספיגת סידן, לבריאות העצמות, לתפקוד הלב ולמערכת החיסון.

הסרדינים מכילים מינרלים נוספים, כמו אשלגן, מגנזיום, ברזל, יוד וזרחן.
בנוסף, למעט ויטמין C, הסרדינים מכילים את כל הויטמינים - ויטמין D, כל קבוצת ויטמיני B וכן ויטמין E, A ו-K.

מה עוד חשוב לדעת על סרדינים?

2 דברים נוספים וחשובים:

א. כמות מזהמים נמוכה - בסרדינים ישנן כמויות נמוכות של כספית ושל תרכובות אורגניות מסוכנות הנקראות "ביפנילים עתירי כלור" (PCB's), וזאת מכיוון שהסרדינים אוכלים בעיקר צמחים, וכן בגלל העובדה שתוחלת החיים של הסרדין יחסית קצרה.

ב. מומלץ לאכול את דג הסרדין בשלמותו, שכן חלק גדול מהרכיבים שציונו, נמצאים בעור ובאדרה (שלד הדג).

סרדינים. מקסימום רכיבים תזונתיים ומינימום כספית

למי מומלץ להימנע מסרדינים?

* אנשים עם אבנים בכליות מסוג "אבני חומצת שתן", וכן חולי גאוט (שיגדון)- עליהם להגביל את המזונות העשירים בפורינים, כמו סרדינים, איברים פנימיים, כרובית, אלכוהול ופטריות.

* חולי אי ספיקת כליה - אמנם אין צורך להימנע מדגים, אך הם מוגבלים בכמות החלבון, הזרחן והנתרן, שדי גבוהים בסרדינים.

שורה תחתונה

אז נכון - הריח לא משהו בכלל, ולרובנו גם הטעם לא בדיוק מזכיר שוקולד... אבל עדיין - מי שאוהב לאכול סרדינים, מספק לעצמו מזון בריא, מזין ומצוין לגוף האדם.


רוצים לדעת מה הכי מומלץ עבורכם
ואיך לשפר את אורח החיים שלך? 

לחצו כאן