האם אלכוהול מפריע לבניית מסת שריר?


25 Oct
25Oct

צריכת וודקה, ויסקי, בירה או משקה אלכוהולי אחר, היא לעתים רבות חלק מאורח החיים של האדם וחלק אינטגרלי מהתזונה היומיומית.  השאלה היא, עד כמה צריכת אלכוהול משפיעה על אימון בכלל ועל בניית מסת שריר בפרט.

נתחיל ונאמר, כי יש הבדל מהותי בין צריכת מתונה ומפוזרת לאורך השבוע לבין מה שמכונה Binge.
עבור שתייה של 1-2 משקאות ביום עושה הרושם כי אין נזק לשריר, בעוד שתייה של כמות גדולה יותר כן עלולה לעשות נזק.

האם אלכוהול באמת מפרק לנו את השרירים?

* בגדול, ב-24 שעות שלאחר השתכרות, חלה ירידה של כ-15-20% בבניית השרירים.

* מבחינה הורמונלית:

  • אלכוהול פוגע בקולטן האינסולין וכך מפריע בהעברת המסר לתא השריר לגדול.
  • אלכוהול מפחית את רמותיהם של הורמון הגדילה (GH) ושל IGF-1 הנחוצים לתהליך בניית מסת שריר.
  • צריכה גבוהה של אלכוהול (בכמויות מעל 1.5 ג' אתנול/ק"ג גוף, שזה אומר כ-250 מ"ל וודקה או כ-2-2.5 ל' בירה) מפחיתה את ייצור הטסטוסטרון הנחוץ לשם העלאת מסת שריר.
  • אצל נשים, צריכת אלכוהול, בכל כמות, מביאה דווקא להגברת הטסטוסטרון.
  • אלכוהול מפחית את רמות הורמון ה-LH אשר אחראי על ייצור הטסטוסטרון.

* מבחינת חלבוני התא

  • אלכוהול פוגע באחד מחלבוני התא החשובים לבניית השריר, חלבון הקרוי S6K.
  • אלכוהול מעלה את רמות החלבון מיוסטטין שמעכב את גדילת השרירים והלב.

* הרכיב הפעיל באלכוהול (אתנול) וכן תוצרי הפירוק שלו (כמו אצטאלדהיד), פוגעים בסיבי השריר- בעיקר אלו מסוג IIb (סיבי השריר בעלי הנטייה הגדולה ביותר לגדול).

* לאלכוהול נזקים נוספים, כמו פגיעה במטבוליזם, בוויסות חום הגוף ובמערכות העצבים, הלב וכלי הדם.
אולם, לאלכוהול בכמויות קטנות יש פחות נזק, ואולי אף יתרונות מסוימים.
מסת שריר. כמות אלכוהול גדולה עלולה להזיק

שורה תחתונה

אלכוהול, בעיקר בכמויות גדולות (כמו שתייה המאפיינת סופי שבוע), משפיע לרעה על מספר מערכות בגוף, כולל נושא סינתזת השרירים.
מי שחשוב לו, או לה, לשמור ואף להגדיל את מסת השריר, כדאי מאוד שיתרחק מאלכוהול (ולא מדובר על כוס יין או על שליש בירה...).

בנוסף, צריך לזכור שלאלכוהול, בעיקר בכמויות גדולות, היבטים שליליים נוספים על הגוף שלא צוינו, כמו פגיעה משמעותית בכבד, איתות לתאים שיש מספיק אנרגיה (ומכאן - אגירת שומן), ריקון ויטמיני B הנחוצים לפעילות גופנית ועוד.