14 Jan
14Jan

ההערכה היא שקיימת רגישות ללקטוז לכ-65% מהמבוגרים בעולם ולכ-90% מהמבוגרים בישראל(ייתכן שבישראל השכיחות נמוכה יותר, זה הערכות). 

מה זה לקטוז? 

לקטוז זה הסוכר של החלב הוא מצוי בכל סוגי החלב של יונקים, כולל חלב פרה, עיזים,כבשים, גמלים וגם חלב אם.


מה זה רגישות ללקטוז? 

לקטוז זה דו סוכר = מולקולה שמורכבת מ-2 יחידות של חד סוכר הגוף שלנו לא מסוגל לספוג דו סוכר, לכן יש אנזים בשם לקטאז שמפרק את הלקטוז לגלוקוז וגלקטוז, חדי סוכר שיכולים להיספג. רגישות ללקטוז (או אי-סבילות ללקטוז) זה מצב בו אין את אנזים הלקטאז ולכן לא ניתן לפרק את הלקטוז(או שיש מעט מהאנזים ופירוק חלקי בלבד) 

למה זה גורם? מי שרגיש ללקטוז וצורך לקטוז, בעיקר בכמויות גדולות, עלול לסבול מהתסמינים הבאים:

שלשולים, כאבי בטן גזים ונפיחות, בחילות ואף הקאות  

השפעה שונה על אנשים 

חשוב לדעת שיש שונות בין האנשים שיש להם רגישות ללקטוז למשל, אדם מסוים עם רגישות ללקטוז יכול לצרוך גבינה לבנה בלי תופעות לוואי, אבל לא יוגורט, ואצל אדם אחר זה יהיה הפוך.

יש פרמטרים נוספים שעשויים להשפיעעל התגובה של מערכת העיכול לצריכת הלקטוז: מה הכמות שצורכים? האם זה על בטן ריקה? האם זה בא עם מזונות נוספים? האם צורכים את המוצר הזה באופן קבוע? נטילת תרופות לחץ נפשי ועוד.. 

פתרונות:

מוצרים דלי לקטוז ישנם מוצרי חלב דלי לקטוז (זה רשום על האריזה) גבינה צהובה - מכילה כמות זניחה של לקטוז (כ-0.5%) קוטג’ - גם מכיל כמות קטנה יחסית של לקטוז (כ-1.5%)מוצרים ללא לקטוז כמו משקאות סויה, שיבולת שועל, שקדים ועוד חלב נטול לקטוז אנזימי עיכול בהתייעצות עם רופא/ת המשפחה.

איך אפשר לבדוק? כדאי שיתייעץ עם רופא/ת המשפחה על מנת לוודא אם קיימת רגישות ללקטוז ובמידת הצורך לקבל הפנייה לבדיקה מתאימה.